Trafikens skattestruktur i behov av förnyelse
En höjning
av bilskatten leder till minskade
skatteintäkter eftersom försäljningsvolymen
minskar. Efter höjningen
av bilskatten år 2012 blev intäkterna från bilskatten
200 miljoner mindre
än vad som budgeterats.
Då bilarna blir allt energieffektivare sjunker intäkterna från bilskatten om försäljningsvolymen inte blir större
Skattestrukturen borde förnyas i sin helhet så att den långsiktigt skulle stöda de trafikpolitiska målsättningarna. Kostnaderna för att röra på sig är den näststörsta kostnadsposten för hushållen efter boende. Skattetrycket på trafiken får inte stiga i fortsättningen. Mångsidiga möjligheter till rörlighet garanterar bland annat en fungerande arbetsmarknad samt en fungerande vardag för invånarna.
En
förnyelse av bilparken förbättrar klart trafiksäkerheten och
energieffektiviteten samt gör det lättare att uppnå utsläppsmålen för trafikens
del. Årligen borde det registreras minst 150000 nya personbilar för att
utvecklingen mot en allt högre medelålder skulle kunna stoppas. Tyngdpunkten i
beskattningen av biltrafiken bör flyttas från bilens anskaffning till dess
användning. Det här görs till exempel genom att sänka bilskatten och
sedan kompensera detta med fordonsskatten eller om så önskas med
kilometerbaserade skatter.
Bilskattreprocenten är bunden till bilens koldioxidutsläpp.