Nopeusrajoitettuja henkilöautoja koskevan lain valmistelu

Hallitus on lokakuussa 2018 jättänyt eduskuntaan esityksen kevytautojen ajoneuvoluokasta. Esitys toisi liikenteeseen uuden enimmäisnopeudeltaan 45 kilometriin tunnilta rajoitettujen henkilöautojen luokan. Näitä ns. kevytautoja saisivat ajaa 15 vuotta täyttäneet mopoautokortilla. Laki astuisi voimaan ensi vuoden marraskuussa. Tavoitteena on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta ja tarjota nuorille vaihtoehtoja omaehtoiseen liikkumiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote kevytautoja koskevasta esityksestä


Tutustu Nokialla 9.10. järjestetyn koeajotilaisuuden materiaaleihin

Kevytautot parantaisivat liikenneturvallisuutta

Lakiuudistuksen tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten liikenneturvallisuutta. Pitkät välimatkat, heikko joukkoliikenteen palvelutaso maaseudulla ja kaupunkiseutujen reuna-alueilla sekä haastavat talvikauden liikenneolosuhteet puoltavat kevytautoa nuorten itsenäisenä kulkutapana. Kevytautot olisivat kotitalouksien kannalta mopoautoja ja maataloustraktoreita edullisempi ja turvallisempi vaihtoehto omaehtoiseen liikkumiseen.

Henkilöautot ovat tieliikenteessä huomattavasti turvallisempia kuin mopot, moottoripyörät tai mopoautot. Trafin tekemän selvityksen mukaan kevytautot vähentäisivät 15–17-vuotiaiden tieliikenneonnettomuuksien uhrien kokonaismäärää 28–62 loukkaantuneella vuodessa. Kevytautojen suurin turvallisuusvaikutus syntyisi niiden korvatessa mopolla ajettuja kilometrejä.

Omaehtoiseen liikkuminen vähentää saattoliikenteen tarvetta

Nuoret tekevät noin neljänneksen matkoistaan auton kyydissä matkustaen, joten omaehtoisen liikkumisen vaihtoehto on tervetullut. Saattoliikenne, eli henkilöauton matkustajana kulkeminen, on ylivoimaisesti suosituin kulkutapa nuorten omassa elinpiirissään tekemillä matkoilla. Joukkoliikenteen osuus nuorten kilometreistä on noin 40 prosenttia, mutta suuri osa näistä muodostuu pitkistä matkoista, joita nopeusrajoitettu auto ei korvaisi. Varsinkin taajamien ulkopuolella, jossa joukkoliikenteen palvelutaso on heikko, kyyditsemismatkojen väheneminen vähentäisi merkittävästi liikennesuoritetta. 

Uusien henkilöautojen liikenneturvallisuus perustelee ikärajauksen

Kevytautoksi saisi muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen. Esitetty ikärajaus varmistaa, että kokemattomilla kuljettajilla on käytettävissään uusimmat aktiiviset ja passiiviset turvavarusteet. Ikärajaus on liikenneturvallisuusvaikutusten kannalta tarkoituksenmukainen, sillä esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä on ollut pakollinen kaikissa automalleissa vuodesta 2014.

Uudemmissa automalleissa on tarjolla monia kokemattomia kuljettajia hyödyttäviä aktiivisia turvavarusteita, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella, hätäjarrutustehostin, törmäysvaroitin, risteävän liikenteen varoitin ja kaistavahti tai -avustin. Näitä turvavarusteita on saatavissa vakiovarusteena noin kolmanneksessa ja lisävarusteena noin 75 prosentissa markkinoilla olevista pienikokoisista A- ja B-segmentin henkilöautomalleista.



Kevytauto eli nopeusrajoitettu henkilöauto vaihtoehtona mopoautoille

Mopoautot ovat nuorten keskuudessa suosittuja, mutta niiden käyttöön liittyy ilmeisiä liikenneturvallisuusongelmia. Mopoautojen korirakenteet ovat kevyitä ja niiden kolariturvallisuus on huomattavasti henkilöautoja heikompi. Mopoautot päätyvät lievienkin kolaritilanteiden seurauksena tyypillisesti lunastukseen. Yhtenä liikenneturvallisuutta parantavana vaihtoehtona mopoautoille on ehdotettu nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton ajamisen sallimista mopoautokortilla.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on valmistellut hallituksen esityksen kevytautoja koskevasta lakimuutoksesta. Tavoitteena olisi muuttaa lainsäädäntöä siten, että normaalia henkilöautoa, jonka maksiminopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, saisi kuljettaa mopoauton ajamiseen oikeuttavalla ajo-oikeudella. Tällöin 15-vuotias voisi säädetyn ajo-opetuksen suoritettuaan ajaa tällaisella ajoneuvolla liikenteessä. Kuljettajan täytettyä 18 vuotta ja suoritettua B-kortin nopeudenrajoitin voitaisiin purkaa ja samaa ajoneuvoa voisi käyttää liikenteessä muiden henkilöautojen tapaan.

Mopoautojen liikenneturvallisuusominaisuudet ovat heikot henkilöautoon verrattuna

Liikennevakuutuskeskuksen Onnettomuustietoinstituutin OTIn mukaan mopoautojen onnettomuusriski on moninkertainen henkilöautoihin nähden. Lakimuutoksen tavoitteena on tuoda mopoauton vaihtoehdoksi turvallisempi ajoneuvo. Mopoautojen tekniset vaatimukset eivät sisällä törmäystestejä, eikä niihin ole rajoitetun massan takia mahdollista rakentaa riittävää suojausta törmäystilanteita varten. Mopoautoissa kuljettajaa suojaavat vain muovikori ja putkirunko, joiden antama turva törmäystilanteessa on vain nimellinen nykyaikaiseen pieneenkin henkilöautoon verrattuna.

Mopoautojen kuljettajat ja matkustajat ovat suhteellisesti muuta liikennettä alttiimpia henkilövahingoille. OTI:n tilastojen mukaan vuosina 2011-2015 liikennevakuutuksesta korvatuissa mopoautovahingoissa vammautui 1 229 ja kuoli 4 henkilöä. Kuvaavaa on, että mopoautojen ja henkilöautojen välisissä onnettomuuksissa kaikki neljä kuolonuhria ja 72 prosenttia vammautuneista olivat mopoautossa joko kuljettajana tai matkustajana. Vastaavasti vammautuneista vain 14 prosenttia oli henkilöautossa.

Euro NCAP:in suorittamissa törmäystesteissä uudetkin mopoautot ovat menestyneet heikosti. Testeissä on paljastunut vakavia puutteita – esimerkiksi turvavöiden kiinnityspisteet ovat pettäneet eikä turvatyynyn täyttymispaine ole ollut riittävä. Puutteellisen turvatyynyn seurauksena kuljettajan pää on osunut testissä ohjauspyörään.

Mopoautot kuuluvat L6e-ajoneuvoluokkaan (kevyt nelipyörä), joiden kuormittamaton massa on EU-lainsäädännön mukaan enintään 425 kg (ilman sähköajoneuvon akkujen massaa). Kevytrakenteisella korilla ei ole mahdollista saavuttaa läheskään oikean M1-luokan henkilöauton veroista törmäysturvallisuutta. Nykyaikainen, törmäysvyöhykkeillä ja suojarakenteilla varustettu pienenkin henkilöauton kori nostaa auton massan jo korkeammaksi kuin mopoautoille suunniteltu 425 kg:n kuormittamaton massa.

Mopoautojen hinnat alkavat uutena noin 10 000 eurosta. Uuden, pienen M1-luokan tavallisen henkilöauton hinnat lähtevät Suomessa samasta hintaluokasta. Erona on, että henkilöautossa on EU:n vaatimusten mukaiset turvatyynyt, energiaa kolaritilanteessa sitovat korirakenteet ja muun muassa ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Ajoavustimet, kuten automaattiset hätäjarrutustoiminnot ja kaistavaihdit, ovat yleistyneet pienemmissäkin autoissa.

Teknisesti auton nopeuden rajoittaminen on mahdollista esimerkiksi vastaavantapaisilla rajoittimilla, joita kuorma-autoissa käytetään pakollisina varusteina. Lainsäädännön edetessä määritellään tarkemmin, millaisia edellytyksiä rajoittimelle tullaan asettamaan.


 

Kevytautojen koeajotilaisuus 9.10. Nokialla

Nokian Renkaiden testiradalla järjestetyssä kevytautojen koeajo- ja esittelytilaisuudessa oli kokeiltavana useita nopeudenrajoittimella varustettuja henkilöautoja, jotka soveltuvat tulevaan kevytautoluokkaan. Puheenvuoroja tilaisuudessa pitävät Autotuojat ja -teollisuus ry, liikenne- ja viestintäministeriö sekä Onnettomuustietoinstituutti.

Puheenvuorojen lisäksi tapahtumassa esiteltiin uusien henkilöautojen turvallisuusteknologiaa sekä renkaiden urasyvyyden vaikutusta auton vesiliirtoherkkyyteen. Paikalla oli myös valmistajan ja maahantuojan edustajia kertomassa nopeudenrajoittimen toiminnasta ja suojausmahdollisuuksista.

Kevytautojen koeajotilaisuus, taustamateriaalia (pdf) (172.3 KB)

Näkökulmia nopeusrajoitettujen henkilöautojen turvallisuuteen (pdf) (1.5 MB)

klo 9:00 Tilaisuuden puheenvuorot

Kevytauto – turvallisempi vaihtoehto nuorten liikkumiseen
toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry,

Mitä, miten, milloin? Kevytautojen lainsäädäntö
johtava asiantuntija Erik Asplund, Liikenne- ja viestintäministeriö

Uusien autojen turvalaitteiden vaikutukset
yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, Onnettomuustietoinstituutti

Rengasmerkinnät ja vaatimukset
SRA Manager Jarmo Sunnari, Nokian Renkaat

klo 10:00 Koeajot ja esittelyt alkavat

15 vuotta täyttäneillä oli mahdollisuus kokeilla kevytautoa autokouluopettajien valvonnassa. Rasteilla oli esillä nopeudenrajoittimen toimintaa sekä uusien autojen turvallisuusteknologia.

Kuvia koeajotilaisuudesta


DSC_8667

DSC_8682

DSC_8703

DSC_8737


Lehdistökuvia 13.7. Porissa pidetystä koeajotilaisuudesta



nopeusrajoitetut_demo4nopeusrajoitetut_demo2

nopeusrajoitetut_demo3

WP_20170630_10_19_53_Rich