2023
900 ja 1800 megahertsin verkkotoimilupien ns. 2G-toimilupaehdon välitarkastelu
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry kiittävät mahdollisuudesta tutustua ja lausua teleyritysten 900 ja 1800 megahertsin taajuusalueiden verkkotoimilupien niin sanotun 2G-toimilupaehdon välitarkastelussa huomioitavista seikoista ja siitä, onko tarkoituksenmukaista velvoittaa teleyritykset pitämään Manner-Suomen matkaviestinverkoissaan yllä 2G-teknologiaa myös jatkossa.
Pidämme nykyisten 2G-verkkojen toimintaa hyvin tärkeänä
ajoneuvokäytön kannalta. Esimerkiksi uudemmissa autoissa pakolliset
onnettomuustilanteissa toimivat eCall-järjestelmät käyttävät 2G ja 3G-verkkoja
kommunikointiin. Lisäksi monet autoissa käytettävät mukavuusvarusteet, kuten
erilaiset kauko-ohjausjärjestelmät, etädiagnostiikat, auton etälämmitys ja
jäähdytys, liikennetietojen vastaanotto ja auton lukitus tai auton tietojen
tarkistaminen, toimivat osassa automalleista 2G tai 3G-verkon kautta. Hyötyajoneuvoissa
verkkoja käytetään lisäksi muun muassa erilaisten yritysten tarvitsemien
ajotietojen ja diagnostiikan välitykseen.
Mikäli verkkoja ei olisi toiminnassa, auto ei voisi ilmoittaa onnettomuustilanteesta eCall-järjestelmän kautta. Suomi ei pystyisi tällöin täyttämään vaatimusta eCall-järjestelmän toimivuudesta. Tämä voi aiheuttaa onnettomuustilanteissa nykyistä suurempia riskejä henkilövahinkoihin ja kuolemiin. Kuluttajakaupassa mukavuusvarusteiden toiminnan loppuminen aiheuttaisi todennäköisesti kuluttajariitoja, sillä autot on alun perin myyty näillä varusteilla asiakkaille. Yrityksille eri laitteiden kommunikaation päättyminen aiheuttaisi haasteita nykyisiin toimintamalleihin ja tiedonvälitystapoihin.