Liikenneturvallisuus paranee autokannan uusiutuessa
Tieliikenteen turvallisuus on Suomessa kehittynyt myönteiseen suuntaan viime vuosina. Vuonna 2016 liikenteessä kuolleita (220) ja loukkaantuneita (5 384) oli ennakkotiedon mukaan vähemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Viime vuosikymmeninä liikenneturvallisuutta ovat parantaneet muun muassa automaattiset turvavyön kiristimet, turvatyynyt ja lukkiutumattomat jarrut. Autojen turvallisuutta ovat viime vuosina parantaneet erityisesti ajovakauden hallintajärjestelmä (ESC), automaattinen hätäjarrutus, törmäysenergiaa vaimentavat turvakorirakenteet, jarruassistentti ja jalankulkijoiden turvallisuutta parantava turvatyyny. Uusissa autossa on usein monia kuljettajaa avustavat sovelluksia, kuten kaistavahti, mukautuva nopeudensäätöjärjestelmä sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistusjärjestelmä. Onnettomuustietoinstituutin tutkimuksen mukaan uusimmat autot tarjoavat kuljettajalleen keskimäärin 10–20 % paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna. Turvallisia autoja löytyy nykyisin kaikista kokoluokista.
Autojen törmäysturvallisuutta voidaan vertailla Euro NCAP:n (European New Car Assessment Programme) testitulosten avulla. Euro NCAP -testit on aloitettu Euroopassa vuonna 1995. Euro NCAP -testeissä auto testataan etu- ja sivutömäystilanteissa arvioiden sekä lapsi-, että aikuismatkustajien loukkaantumisriskiä. Lisäksi arvioidaan jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä törmäyksessä ja auton turvajärjestelmiä.