Ajoneuvojen turvallisuusasetus parantaa liikenneturvallisuutta

Euroopan parlamentti hyväksyi vuonna 2020 autojen uuden turvallisuusasetuksen, joka lisää tulevina vuosina merkittävästi uusien autojen liikenneturvallisuutta. Lakimuutos parantaa erityisesti jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta.

Turvallisuusasetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2022–2029, aluksi uusien automallien tyypihyväksynnässä ja myöhemmin uusien autojen ensirekisteröinneissä. Suurin osa turvavarustevaatimuksista tulee pakolliseksi jo vuonna 2022, mutta osassa järjestelmissä siirtymäaika on neljän tai kuuden vuoden mittainen.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaista-avustin parantavat olennaisesti henkilö- ja pakettiautojen turvallisuutta

Uudistus tuo automaattisen hätäjärrutusjärjestelmän pakolliseksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Uusille kaksi- ja kolmiakselisille kuorma- ja linja-autoille hätäjarrutusjärjestelmä on ollut pakollinen jo marraskuusta 2015 alkaen. Hätäjarrutusjärjestelmän on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 prosentilla. Henkilö- ja pakettiautojen automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät tulevat pakollisiksi kahdessa vaiheessa - ensimmäisessä vaiheessa edellytetään auton edessä olevia liikkuvia ajoneuvoja ja kiinteitä esteitä havaitsevaa järjestelmää ja toisessa vaiheessa auton edessä olevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä havaitsevaa järjestelmää.

Myös kaista-avustin eli kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä (Lane Keeping Assistance LKA) on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Kaista-avustin ennaltaehkäisee kaistalta ajautumista kääntämällä ohjauspyörää, jos kuljettaja ei itse korjaa ajolinjaa. Laite toimii käyttämällä tuulilasissa olevaa kaistaviivoja lukevaa kameraa. Kaistanpitojärjestelmä ei toimi, jos kaistaviivat erottuvat huonosti. Kaista-avustin ei toimi myöskään alhaisilla nopeuksilla, jyrkissä kaarteissa tai käytettäessä vilkkua.

Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin on lisäksi tulossa pakollisiksi varusteiksi älykäs nopeusavustin, alkolukkovalmius, kuljettajan vireystilaa tarkkaileva järjestelmä, peruutustutka, hätäjarrutuksen merkkivalo ja onnettomuustilanteiden tiedot tallettava järjestelmä. Kuorma- ja linja-autoissa edellytetään erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointia parantavaa kamera- ja sensoriteknologiaa.

Lainsäädännössä avataan tietä myös kokonaan uusille teknologioille uudistamalla muun muassa vetyautoille asetettuja turvallisuusvaatimuksia ja selkeyttämällä tulevaisuudessa yleistyvien autonomisten kuljettajaa avustavien teknologioiden lainsäädäntöä.

Onnettomuustiedot tallentava järjestelmä

Henkilö- ja pakettiautoihin edellytetään jatkossa myös onnettomuustiedot tallentavaa järjestelmää. Se tallentaa tietoja muun muassa ajoneuvon nopeudesta, turvajärjestelmien tilasta ja aktivoitumisasteesta törmäystä edeltävältä, törmäyksen aikaiselta ja sen jälkeiseltä ajalta. Tiedot tallennetaan siten, että ne voidaan luovuttaa viranomaisille onnettomuustietojen analysointia varten. Tietoja ei käytetä esimerkiksi syyllisten etsintään, vaan ajoneuvotekniikan liikenneturvallisuusvaikutusten arviointiin. Tietoihin tallentuu tieto ajoneuvon tyypistä, versiosta ja variantista sekä tiedot ajoneuvoon asennetuista aktiivisista turvajärjestelmistä ja onnettomuuksia ehkäisevistä järjestelmistä. Tiedot eivät saa tallentua siten, että ajoneuvo voitaisiin tunnistaa. Esimerkiksi ajoneuvon valmistenumerosta ei tallenneta neljää viimeistä numeroa.

Turvallisuusvaatimusten voimaan astuminen


Toiminto

Ajoneuvojen tyyppihyväksyntä

Uusien autojen ensirekisteröinti

älykäs nopeusavustin

kaikki ajoneuvotyypit 6.7.2022

kaikki ajoneuvotyypit 7.7.2024

hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä

henkilö- ja pakettiautot 6.7.2022

henkilö- ja pakettiautot 7.7.2024

moottoriajoneuvon edessä olevat esteet ja liikkuvat ajoneuvot tunnistavat hätäjarrutusjärjestelmät

henkilö- ja pakettiautot 6.7.2022

henkilö- ja pakettiautot 7.7.2024

kehittyneet hätäjarrutusjärjestelmät, jotka tunnistavat jalankulkijat ja pyöräilijät

henkilö- ja pakettiautot 7.7.2024

henkilö- ja pakettiautot 7.7.2026

alkolukon asennuksen helpottaminen

kaikki ajoneuvotyypit 6.7.2022

kaikki ajoneuvotyypit 7.7.2024

kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden tunnistin

kaikki ajoneuvotyypit 6.7.2022

kaikki ajoneuvotyypit 7.7.2024

kehittynyt kuljettajan tarkkaamattomuuden varoitusjärjestelmä

kaikki ajoneuvotyypit 7.7.2024

kaikki ajoneuvotyypit 7.7.2026

hätäjarrutuksen merkkivalo

kaikki ajoneuvotyypit 6.7.2022

kaikki ajoneuvotyypit 7.7.2024

peruutustutka

kaikki ajoneuvotyypit 6.7.2022

kaikki ajoneuvotyypit 7.7.2024

onnettomuustietotallennin

 

henkilö- ja pakettiautot 6.7.2022

kuorma- ja linja-autot 7.1.2026

henkilö- ja pakettiautot 7.7.2024

kuorma- ja linja-autot 7.1.2029

laajennettu päähän kohdistuvilta iskuilta suojaava alue jalankulkijatörmäysten varalta

henkilö- ja pakettiautot 7.7.2024

henkilö- ja pakettiautot 7.7.2026

törmäysvaroittimet jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden varalta

kuorma- ja linja-autot 6.7.2022

kuorma- ja linja-autot 7.7.2024

sokeita pisteitä valvova järjestelmä

kuorma- ja linja-autot 6.7.2022

kuorma- ja linja-autot 7.7.2024

 

Uudet turvavarusteet vähentävät merkittävästi onnettomuuksia

EU-komission teettämien arvioiden mukaan turvallisuusasetuksen muutokset vähentävät koko EU-alueella liikennekuolemia vuosina 2021-2037 noin 24 800:lla. Vakavasti loukkaantuneiden määrän arvioitiin vähenevät noin 141 000:lla ja lievästi loukkaantuneiden määrän 516 000:lla. Koko EU-alueella menehtyi vuonna 2017 liikenneonnettomuuksissa noin 25 300 henkilöä.

Turvallisuusasetuksen hyöty-kustannusvaikutukset ovat merkittävät. Komission arvion mukaan turvallisuusasetus lisää henkilö- ja pakettiautojen tuotantokustannuksia noin 500 eurolla ja kuorma- ja linja-autojen tuotantokustannuksia noin 1 000 eurolla.

Lisätietoja


Turvallisuusasetuksen muutos
ACEAn faktakortti turvallisuusasetuksen vaatimuksista henkilöautoille
ACEAn faktakortti turvallisuusasetuksen vaatimuksista kuorma-autoille
Turvallisuusasetuksen vaikutusten arviointi
Autojen turvallisuusteknologian sanastoa