2023
Lausunto Euro 7 -sääntelystä
Autotuojat ja -teollisuus ry:n ja Autoalan Keskusliiton lausunto valtioneuvoston kirjelmään eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi moottoriajoneuvojen ja moottoreiden sekä järjestelmien, komponenttien ja tällaisille ajoneuvoille tarkoitettujen erillisten teknisten yksiköiden tyyppihyväksynnästä päästöjen ja akkujen kestävyyden osalta (Euro 7) ja asetusten (EY) 715/2007 ja (EY) 595/2009 kumoamisesta
Kiitämme
mahdollisuudesta tutustua Euro 7 -päästölainsäädännön muutoksia koskevaan
U-kirjeeseen. Pakokaasusääntelyyn esitetyt muutokset koskevat muun muassa
ladattavien autojen ajovoima-akkujen kestävyysvaatimuksia, jarrujen ja
renkaiden päästöjä, haihtumis- ja tankkauspäästöjä, ajoneuvojen päästövalvontavaatimuksia,
kyberturvallisuusvaatimuksia sekä vähäpäästöisten autojen merkintää
(environmental vehicle pass). Lainsäädäntö nostaa esille myös uusia vaatimuksia
auton pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistojen ja matkamittarien manipuloinnin
estämiseksi. Manipulaatioiden vähentäminen on tärkeä tavoite ja sen
vähentämiseen soveltuvat lainsäädännölliset keinot matkamittarivilpin ja
pakokaasupäästöjen jälkikäsittelylaitteiden kiertämiseen tulisi ottaa käyttöön.
Samanaikaisesti EU-lainsäädännössä on otettu merkittäviä edistysaskelia siirtymässä kohti hiilineutraaleja liikennepolttoaineita ja osana komission 55-valmiuspakettia on jo hyväksytty uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidiraja-arvoja koskeva tarkistus, joka ohjaa ajoneuvotekniikan kehitystä kohti sähköisiä voimalinjoja. Komissio on antamassa myös kuorma- ja linja-autojen hiilidioksidipäästöraja-arvoja koskevan ehdotuksensa lähiviikkoina. Vallitsevassa lainsäädäntötilanteessa tärkeimmät kansalliset toimenpiteet liittyvätkin ensisijaisesti autokannan nopeampaan uudistamiseen ja käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen, sillä hiilidioksidiraja-arvolainsäädäntö edellyttää uusilta autoilta nopeaa hiilidioksidipäästöjen vähentämistä.
Esitämme Suomen
kannassa huomioon otettaviksi alla olevia näkökohtia.
Uusien vaatimusten voimaantulossa tulisi varmistua, että autovalmistajilla on riittävästi aikaa toteuttaa muutokset
Lainsäädäntöehdotuksessa
on esitetty ensimmäisten muutosten voimaantuloa henkilö- ja pakettiautoille jo
heinäkuussa 2025, mikä jättäisi vain niukasti aikaa muutosten toteuttamiseen. Voimassa
olevaan Euro 6 -lainsäädäntöön on tulossa vuosina 2024–2028 useita uusia
tarkentavia vaatimuksia, jotka koskevat muun muassa liikenteessä tehtävän
mittauksen (RDE) päästökertoimia ja ladattavien hybridien päästöjen mittaamista.
Euro 7 -lainsäädännön jatkovalmistelu vie todennäköisesti aikaa 1,5–2 vuotta,
joten lainsäädännön ensimmäisten voimaantulovaiheiden tulisi ajoittua siten,
että valmistajilla on mahdollisuus hyvissä ajoin varautua muutoksiin ja
sovittaa ne vielä voimaantuloa odottaviin Euro 6 -vaatimusten muutoksiin.
Erityisesti Suomen ja muiden Pohjoismaiden kannalta olisi tärkeää, että valmistajilla olisi riittävästi aikaa testata tulevan päästövaatimuksen mukaisia ajoneuvoja. Muussa tapauksessa on olemassa selkeä riski siihen, että aluksi autoissa esiintyy toimivuuteen liittyviä haasteita erityisesti pohjoismaisissa sääolosuhteissa. Raskaalla kalustolla typen oksideja vähentävien SCR-järjestelmien tultua markkinoille Euro 5 ja Euro 6 aikana 2010-luvun taitteessa Pohjoismaiden kylmät olosuhteet aiheuttivat aluksi ongelmia järjestelmien ja ajoneuvojen toimintaan. Tämän seurauksena laitteille koitunut mainehaitta on ollut myös osasyynä autoille tehtyihin päästömanipulaatioihin.
Henkilö-
ja pakettiautojen Euro 7 -päästörajojen asettamisessa on otettu huomioon EU:n
55-valmiuspaketissa hyväksytyt valmistajia sitovat näiden ajoneuvoluokkien
hiilidioksidipäästöjä koskevat vähentämistavoitteet, jotka ohjaavat ajoneuvovalmistajien
tuotekehityspanoksia ensisijaisesti sähköistymiseen ja nollapäästöisten autojen
tuotantoon. Polttomoottoriautojen kysyntä vähenee tulevaisuudessa huomattavasti
hiilidioksidiraja-arvojen kiristyessä, sillä hiilidioksidipäästöjä koskevan
sääntelyn seurauksena valmistajat voivat vuoden 2035 jälkeen saattaa
markkinoille yksinomaan nollapäästöisiä autoja. Säänneltyjen päästöjen raja-arvoissa
on päädytty esittämään linjausta, jossa päästöjen mittaustapaa ja
RDE-päästörajoja kiristetään ja säänneltyjen päästöjen raja-arvot olisivat
jatkossa samat käyttövoimasta riippumatta. Päästörajojen teknologianeutraalius
on tärkeä askel lainsäädännössä, sillä se asettaa kaikille käyttövoimille samat
vaatimukset ja ohjaa teknologiaa kustannustehokkaimpiin päästövähennyksiin.
Olisi tärkeää, että lopullinen Euro 7-lainsäädäntö mahdollistaisi sen, että valmistajat
voivat ohjata henkilö- ja pakettiautojen tuotekehitysresursseja ensisijaisesti
nollapäästöisten autojen tuotekehitykseen ja akkujen elinkaaren pidentämiseen.
Suomen raskaampien ja pidempien ajoneuvoyhdistelmien ja kotimaisen päällirakentamisen tarpeiden huomioon ottaminen
Kuorma- ja
linja-autojen päästörajoihin esitetään Euro 7 -ehdotuksessa suhteellisesti enemmän
kiristyksiä kuin henkilö- ja pakettiautojen. On erittäin tärkeää, että jatkossakin
olisi saatavissa Suomessa käytössä oleville poikkeuksellisen raskaille ja
pitkille ajoneuvoyhdistelmille soveltuvaa ajoneuvokalustoa, sillä Suomen
logistinen järjestelmä nojaa raskaisiin tiekuljetuksiin. Lähes 40 prosenttia
kuorma-autojen kuljetussuoritteesta syntyy vähintään 68 tonnin
ajoneuvoyhdistelmien liikenteestä.
Kuorma- ja linja-autojen päästöissä komissio on valinnut tarjolla olleista vaihtoehdoista linjauksen, joka kiristää tuntuvasti päästörajoja ja nostaa sääntelyyn useita uusia yhdisteitä. Vaikka valinta on ilman laadun parantamisen näkökulmasta perusteltavissa, päästölainsäädäntöä olisi tärkeää tarkastella rinnakkain piakkoin julkaistavan kuorma- ja linja-autojen hiilidioksidipäästöjen sääntelyn kanssa. Myös näiden lainsäädäntöjen vaikutustenarvioinnin tulisi vastata toisiaan.
Kuorma- ja
linja-autojen tuotekehityksessä painopiste on sähkökuorma-autoissa. Kuorma-autojen
sähköistyminen on edennyt merkittävästi hitaammin kuin henkilö- ja
pakettiautojen. Eurooppalaiset kuorma-autovalmistajat ovat vuonna 2022
käynnistäneet sähkökuorma-autojen ensimmäisiä sarjatuotantoja. Investoinnit
sähköisen kaluston tuotekehitykseen ja sarjatuotantoon ovat alkuvaiheessa
suurimmillaan. Päästövaatimuksia asetettaessa olisi varmistettava, että
valmistajille jää riittävästi tuotekehityspanoksia sähköistämiseen, sillä
kuorma-autokalustossa diesel ja kaasu ovat vielä pitkään tärkeimmät
käyttövoimat.
Suomen kuljetuskalusto ja kuorma-autojen päällirakentaminen poikkeavat huomattavasti keskieurooppalaisista käytännöistä. Komission esityksen artiklan 9 mukaisesti monivaiheisissa tyyppihyväksynnöissä toisen tai sitä seuraavien vaiheiden valmistajat olisivat vastuussa päästöjen tyyppihyväksynnästä, jos he muuttavat mitä tahansa ajoneuvon osaa siten, että se vaikuttaa auton päästöihin tai akun kestävyyteen. Esitys siirtäisi vastuun ajoneuvon päästöjen tyyppihyväksynnästä käytännössä päällirakentajille, jotka ovat pääosin pieniä tai keskisuuria yrityksiä, joilla ei ole mahdollisuutta teettää tyyppihyväksynnässä vaadittavia päästötestejä. Artiklan 9 muutos haittaisi merkittävästi päällirakentamisen edellytyksiä ja halvaannuttaisi pahimmillaan kotimaisen päällirakentamisen. Artiklan 9 aiheuttamat uhat päällirakentamisen toimialalle on tunnistettu myös muissa jäsenmaissa. Suurin osa ammattimaiseen käyttöön tulevista autoista päällirakennetaan kotimaassa (esimerkiksi kuorma-autot, pikkubussit ja pakettiautot).
Valmistajille
osoitetuissa päästö- ja kestoikävaatimuksissa tulee huomioida, että autoille
tehdään erinäisiä muokkauksia ja niihin asennetaan muiden valmistajien tekemiä
tarvikeosia niiden elinkaaren aikana. Nämä vaikuttavat esimerkiksi moottorin,
renkaiden ja jarrujen päästöihin sekä pakokaasun jälkikäsittelylaitteiden ja
akkujen kestoikään. Myös erilaisten erikoisajoneuvojen ja ajoneuvoista
varusteltavien työkoneiden, esimerkiksi aurauskaluston, päästövaatimuksissa
tulisi ottaa huomioon näiden ajoneuvojen poikkeavat käyttötavat.
Suomen erityisolosuhteet asettavat haasteita
Kokemukset
ladattavien autojen ajovoima-akkujen kestoiästä pohjoismaisissa olosuhteissa
ovat olleet hyviä. Olisi kuitenkin varmistettava, että raja-arvot ottavat
huomioon pohjoisten olosuhteiden suuret lämpötilavaihtelut. Akkujen elinkaarta
koskevissa vaatimuksissa tulisi sallia joustoja, jotka ottavat huomioon
poikkeukselliset olosuhteet, esimerkiksi toistuvan käytön poikkeuksellisen kylmissä
olosuhteissa.
Lainsäädännön ulottaminen renkaiden ja jarrujen päästöjen mittaamiseen on tärkeä kehitysaskel, sillä Euro 6/VI lainsäädännön aikana pakokaasupäästöjen vähentyessä huomattavasti niiden suhteellinen osuus päästöistä on kasvanut. Renkaiden päästöjä koskevassa lainsäädännössä on tärkeää ottaa huomioon Pohjoismaiden olosuhteissa käytettävien talvirenkaiden poikkeavat ominaisuudet.
Uusien
autojen päästöjen vähentämiseksi on tärkeää nopeuttaa autokannan kiertoa
Päästöjen vähentämisen kannalta tärkeintä olisi pyrkiä vaikuttamaan koko Suomen ajoneuvokannan lähipäästöihin. Uudehkojen Euro 6/VI-autojen säännellyt päästöt ovat huomattavasti aiempia Euro-normeja pienemmät, joten autokannan hidas uudistuminen ja korkea keski-ikä ovat merkittävin tekijä nykyiseen lähipäästöjen määrään. Uuden tiukemman päästölainsäädännön on arvioitu vaikuttavan ajoneuvokannan lähipäästöihin vain vähän, sillä uusien autojen sähköistyessä Euro 7 -lainsäädäntö on jäämässä pakokaasupäästöjen osalta suhteellisen lyhyeksi välivaiheeksi.
Euro 7-lainsäädäntöön mukautumien nostaa todennäköisesti hieman ajoneuvojen hintoja, sillä nykyisestä valmiiksi matalasta Euro 6-päästötasosta vähentäminen on ajoneuvoteknisesti aiempaa haastavampaa. Hinnannousu voi vaikuttaa eniten pienimpien polttomoottoriautojen saatavuuteen tai niiden hinnoittelun kilpailukykyyn, sillä pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston hinta on niissä suhteessa suurempi. Hintojen nousu pidentää ajoneuvojen käyttöikää, joka vähentää suhteessa Euro 7:n mukaisen kaluston tuomaa pientä päästöetua.