Viimeaikaiset Autotuojat ja -teollisuus ry:n lausunnot
AT antaa lausuntoja ajankohtaisista laki- ja säädösvalmisteluista ja tekee esityksiä viranomaisille ja päätöksentekijöille autoja, liikennettä ja liikenneturvallisuutta, liikenteen taloudellista ohjausta, liikenteen ympäristövaikutuksia sekä kuluttajaviestintää ja kuluttajansuojaa koskevissa asioissa. Lausuntoja laaditaan usein yhdessä Autoalan Keskusliiton kanssa, jolloin ne edustavat autoalan elinkeinojärjestöjen yhteistä kantaa.2025
Lausunto kansallisen energia- ja ilmastostraetgian luonnoksesta
Autotuojat- ja teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto AKL kiittävät mahdollisuudesta antaa lausunto luonnoksesta Suomen kansalliseksi energia- ja ilmastostrategiaksi.
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ja nielut
Liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan autokantaa uudistavia toimia. Autotuojat- ja teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto AKL esittävät energia- ja ilmastostrategiassa huomioitaviksi päästövähennyskeinoiksi seuraavia toimenpiteitä:
- Tieliikenteen päästökaupan tulot tulee käyttää täysimääräisesti tieliikenteen päästötavoitteiden tukemiseen.
- Puhtaiden (sähkö-, vety ja metaanikäyttöisten) kuorma-autojen hankintatuki nopeuttaisi raskaan liikenteen käyttövoimamurrosta.
- Tasaisin väliajoin toteutettava romutuspalkkiokampanja nopeuttaisi vanhojen suuripäästöisten autojen kierrätystä ja tuo tilalle vähäpäästöisempiä tai päästöttömiä autoja.
- Taloyhtiöiden latausinfratuki edistäisi henkilöautokannan uusiutumista.
- Sosiaalisen ilmastorahaston kautta rahoitettu romutuspalkkio ja leasingtuki pienituloisille tukisi sosiaalista tasa-arvoa ja vähentäisi liikenneköyhyyttä.
- Sosiaalisen ilmastorahaston kautta rahoitettu vähäpäästöisten kuorma-, paketti- ja henkilöautojen hankintatuki mikroyrityksille edistäisi pienimpien yritysten ajoneuvokaluston päästövähennyksiä.
- Valtion tulisi myöntää Finnveralle valtuus toimia InvestEU-instrumentin välittäjä mikroyritysten ja InvestEU-takausinstrumentin välillä.
Uusiutuvan energian edistäminen
Uusiutuvan energian käytön edistämiseksi liikenteessä Autotuojat- ja teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto AKL esittävät seuraavaa:
- Liikennesektorilla päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa jakeluvelvoitteen käyttö on erittäin tehokas ja toimiva mekanismi.
- Jakeluvelvoitteen kustannusvaikutuksia yrityksille voidaan hillitä ammattidieseljärjestelmän avulla.
- Uusiutuvien polttoaineiden valmisteveroa tulisi alentaa siten, että polttoaineiden energiasisältöveron osuutta valmisteverosta laskettaisiin ja vastaavasti hiilidioksidiveron osuutta nostettaisiin. Tämä parantaisi uusiutuvien polttoaineiden hintakilpailukykyä suhteessa fossiilisiin polttoaineisiin.
- Suomen tulisi edistää aktiivisesti energiaverodirektiivin uudistamista siten, että polttoaineiden ja sähkön verotus ja niiden minimiverotasot porrastettaisiin ympäristöominaisuuksien perusteella, jolloin uusiutuvien ja synteettisten hiilineutraalien polttoaineiden verotasoa voitaisiin alentaa tuntuvasti.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra on keskeisessä roolissa uusiutuvan energian käytön edistämisessä.
- Lataus- ja jakeluverkostosta tarvitaan riittävän tiheä, jossa yritysten on kannattavaa investoida kaluston uudistamiseen.
- Lisäksi tulisi tukea varikkolatausinvestointeja sekä ammattiliikenteelle suunnattujen taksien, pikkubussien ja jakeluautojen latauspisteinvestointeja.
Verotus
Liikenteen verotuksen uudistamisessa on säilytettävä vahva ympäristötavoitteiden mukainen ohjaus.
- Uusien vähäpäästöisten autojen hankintaverotusta ei tule korottaa. Erityisen tärkeää on, ettei nollapäästöisille ajoneuvoille aseteta uusia verorasitteita, sillä niiden ajoneuvoveroa on korotettu jo kahdesti vuosien 2023-2026 aikana.
- Autoveron poistaminen olisi tehokkain autokannan uudistumista ja päästöjen vähentämistä edistävä toimi.
- Vuoden 2025 lopussa päättyvää työpaikalla tehtävän latauksen verovapautta tulisi jatkaa.
- Täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteen jatkuminen vuoden 2029 jälkeen vahvistaisi yritysautokannan sähköistymistä