Viimeaikaiset Autotuojat ja -teollisuus ry:n lausunnot
AT antaa lausuntoja ajankohtaisista laki- ja säädösvalmisteluista ja tekee esityksiä viranomaisille ja päätöksentekijöille autoja, liikennettä ja liikenneturvallisuutta, liikenteen taloudellista ohjausta, liikenteen ympäristövaikutuksia sekä kuluttajaviestintää ja kuluttajansuojaa koskevissa asioissa. Lausuntoja laaditaan usein yhdessä Autoalan Keskusliiton kanssa, jolloin ne edustavat autoalan elinkeinojärjestöjen yhteistä kantaa.2025
Lausunto luonnoksesta esitykseksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta
Autotuojat ja -teollisuus ry kiittää mahdollisuudesta lausua esitysluonnoksesta nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteveroa siten, että liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron määrän laskentaperusteena olevaa hiilidioksiditonnin arvoa alennettaisiin kahdessa vaiheessa 62 eurosta 51,3 euroon.
Valmisteveron alennus olisi bensiinille ja sitä korvaaville tuotteille yhteensä keskimäärin 2,7 senttiä litralta ja dieselille ja sitä korvaaville polttoaineille yhteensä keskimäärin 2,4 senttiä litralta.
Verotason alentaminen on perusteltua polttoaineiden hintapaineiden alentamiseksi
Hallituksen esityksen tavoitteena on alentaa polttonesteiden valmisteveroa, jotta polttoaineiden hinta ei tulevina vuosina nousisi, kun uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite palaa lähivuosina kasvu-uralle ja polttoaineiden päästökauppa (ETS2) alkaa vaikuttaa polttoaineiden hintaan.
Valmisteveron alentaminen hillitsee kansalaisten ja yritysten liikenne- ja kuljetuskustannusten kasvua. Liikennepolttoaineiden valmisteveron taso on Suomessa edelleen korkea, vaikka verotasoa onkin alennettu jo aiemmin tällä vaalikaudella. Liikenteen hieman yli 4 miljardin euron erillisverokertymästä noin 2,6 miljardia euroa kerätään polttoaineveroina. Polttoaineista kertyy lisäksi valtiolle huomattava määrä arvonlisäverotuloja.
Veroalennus tulisi kohdentaa polttoaineen energiasisältöön
Liikennepolttoaineiden valmistevero koostuu polttoaineen energiasisältöön eli lämpöarvoon perustuvasta energiasisältöverosta ja polttoaineen elinkaaripäästön perustuvasta hiilidioksidiverosta.
Veroalennuksen kohdentaminen polttoaineen energiasisältöön ohjaisi alennuksen kaikkiin polttoainelaatuihin, niin fossiilisiin kuin uusiutuviin biopolttoaineisiin. Nyt esitysluonnoksesta veron alennus kohdentuu polttoaineen elinkaaripäästöön perustuvaan hiilidioksidiveroon ja alennuksen vaikutus kohdistuu merkittävimmin fossiilisiin polttoaineisiin.
Polttoaineiden valmisteveron alennus on sinällään hyvin perusteltu, sillä lähivuosina polttoaineiden hintoihin kohdistuu merkittävää nousupainetta biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nousun ja EU:n polttoainejakelijoiden päästökaupan myötä. Polttoainekustannus on erityisesti kaupan ja teollisuuden kuljetusten kannalta merkittävä kilpailukykytekijä. Toisaalta kilpailukykyä voidaan vahvistaa ammattidieseljärjestelmän käyttöönoton myötä. Valittu veronalennuksen toteutustapa kuitenkin heikentää uusiutuvien polttoaineiden hintakilpailukykyä ja lisää osaltaan fossiilisten polttoainelaatujen kysyntää.