Taustaa kevytautoista

Kevytauto on nopeusrajoitettu henkilöauto

Mopoautot ovat nuorten keskuudessa suosittuja, mutta niiden käyttöön liittyy ilmeisiä liikenneturvallisuusongelmia. Mopoautojen korirakenteet ovat kevyitä ja niiden kolariturvallisuus on huomattavasti henkilöautoja heikompi. Mopoautot päätyvät lievienkin kolaritilanteiden seurauksena tyypillisesti lunastukseen. Yhtenä liikenneturvallisuutta parantavana vaihtoehtona mopoautoille on ehdotettu nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton ajamisen sallimista mopoautokortilla.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on valmistellut hallituksen esityksen kevytautoja koskevasta lakimuutoksesta. Tavoitteena olisi muuttaa lainsäädäntöä siten, että normaalia henkilöautoa, jonka maksiminopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, saisi kuljettaa mopoauton ajamiseen oikeuttavalla ajo-oikeudella. Tällöin 15-vuotias voisi säädetyn ajo-opetuksen suoritettuaan ajaa tällaisella ajoneuvolla liikenteessä. Kuljettajan täytettyä 18 vuotta ja suoritettua B-kortin nopeudenrajoitin voitaisiin purkaa ja samaa ajoneuvoa voisi käyttää liikenteessä muiden henkilöautojen tapaan.

Kevytautot parantavat liikenneturvallisuutta

Liikennevakuutuskeskuksen Onnettomuustietoinstituutin OTIn mukaan mopoautojen onnettomuusriski on moninkertainen henkilöautoihin nähden. Lakimuutoksen tavoitteena on tuoda mopoauton vaihtoehdoksi turvallisempi ajoneuvo. Mopoautojen tekniset vaatimukset eivät sisällä törmäystestejä, eikä niihin ole rajoitetun massan takia mahdollista rakentaa riittävää suojausta törmäystilanteita varten. Mopoautoissa kuljettajaa suojaavat vain muovikori ja putkirunko, joiden antama turva törmäystilanteessa on vain nimellinen nykyaikaiseen pieneenkin henkilöautoon verrattuna.

Mopoautojen kuljettajat ja matkustajat ovat suhteellisesti muuta liikennettä alttiimpia henkilövahingoille. OTI:n tilastojen mukaan vuosina 2011-2015 liikennevakuutuksesta korvatuissa mopoautovahingoissa vammautui 1 229 ja kuoli 4 henkilöä. Kuvaavaa on, että mopoautojen ja henkilöautojen välisissä onnettomuuksissa kaikki neljä kuolonuhria ja 72 prosenttia vammautuneista olivat mopoautossa joko kuljettajana tai matkustajana. Vastaavasti vammautuneista vain 14 prosenttia oli henkilöautossa.

Euro NCAP:in suorittamissa törmäystesteissä uudetkin mopoautot ovat menestyneet heikosti. Testeissä on paljastunut vakavia puutteita – esimerkiksi turvavöiden kiinnityspisteet ovat pettäneet eikä turvatyynyn täyttymispaine ole ollut riittävä. Puutteellisen turvatyynyn seurauksena kuljettajan pää on osunut testissä ohjauspyörään.

Mopoautot kuuluvat L6e-ajoneuvoluokkaan (kevyt nelipyörä), joiden kuormittamaton massa on EU-lainsäädännön mukaan enintään 425 kg (ilman sähköajoneuvon akkujen massaa). Kevytrakenteisella korilla ei ole mahdollista saavuttaa läheskään oikean M1-luokan henkilöauton veroista törmäysturvallisuutta. Nykyaikainen, törmäysvyöhykkeillä ja suojarakenteilla varustettu pienenkin henkilöauton kori nostaa auton massan jo korkeammaksi kuin mopoautoille suunniteltu 425 kg:n kuormittamaton massa.

Mopoautojen hinnat alkavat uutena noin 10 000 eurosta. Uuden, pienen M1-luokan tavallisen henkilöauton hinnat lähtevät Suomessa samasta hintaluokasta. Erona on, että henkilöautossa on EU:n vaatimusten mukaiset turvatyynyt, energiaa kolaritilanteessa sitovat korirakenteet ja muun muassa ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Ajoavustimet, kuten automaattiset hätäjarrutustoiminnot ja kaistavaihdit, ovat yleistyneet pienemmissäkin autoissa.

Teknisesti auton nopeuden rajoittaminen on mahdollista esimerkiksi vastaavantapaisilla rajoittimilla, joita kuorma-autoissa käytetään pakollisina varusteina. Lainsäädännön edetessä määritellään tarkemmin, millaisia edellytyksiä rajoittimelle tullaan asettamaan.