Suomi EU:n kärjessä autoilun sähköistymisessä
Suomessa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli tammi-toukokuussa 34 prosenttia, kun osuus EU-maissa oli keskimäärin 15 prosenttia.
Suomessa tammi-toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 34 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21 prosenttia ladattavia hybridiautoja, eli ladattavien autojen osuus oli 55 prosenttia. EU:n tasolla täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä tammi-toukokuussa oli 15 prosenttia ja ladattavien hybridiautojen osuus 8 prosenttia
EU-maista Suomea edellä sähköistymisessä ovat vain Tanska, jossa ladattavien autojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli tammi-toukokuussa 67 prosenttia ja Ruotsi, jossa ladattavien osuus oli 60 prosenttia. Pohjoismaiden lisäksi Alankomaat pääsee ladattavien henkilöautojen ensirekisteröintiosuudessa yli 50 prosentin.
Suomessa myytiin viime vuonna noin 74 000 uutta henkilöautoa. Se oli noin 0,7 prosenttia koko EU:n henkilöautomarkkinasta. Suomessa uusia henkilöautoja myydään maan kokoon suhteutettuna vähemmän kuin EU:ssa keskimäärin.
”Jotta EU pääsee autonvalmistajia koskeviin päästövähennystavoitteisiinsa, autokannan sähköistymisen pitäisi nopeutua suuren volyymin markkinoilla. Positiivisia merkkejä löytyy, esimerkiksi Saksassa on tänä vuonna ensirekisteröity sähköautoja 43 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Sähköautojen osuus kaikista ensirekisteröinnistä jää Saksassa kuitenkin vielä 18 prosentin tasolla”, kuvaa tilannetta Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Mikäli autonvalmistajat eivät saavuta komission lähivuosina asettamia päästötavoitteita - joka tarkoittaa noin 25 prosentin sähköautojen myyntiosuutta koko unionissa - joutuvat valmistajat maksamaan yhteensä jopa 15 miljardin euron sakot joka vuodelta.
"Sähköistymistä voitaisiin EU-alueella nopeuttaa esimerkiksi koko EU:n laajuisella, sähköautoille suunnatulla romutuspalkkiokokeilulla. Sähköautojen mallitarjonnasta tavoitteiden saavuttaminen ei ole kiinni. Kyse on erityisesti Etelä- ja Itä-Euroopan maiden surkeasta sähköistymisvalmiudesta", Kallio jatkaa.
Uusien autojen rekisteröinti EU-alueella lähes viime vuoden tasolla
Tammi-toukokuun ensirekisteröinnit EU-alueella laskivat 0,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Toukokuussa nähtiin pientä piristymistä, vuoden 2025 toukokuussa henkilöautojen ensirekisteröitiin 1,6 prosenttia enemmän kuin vuoden 2024 toukokuussa.
Henkilöautojen ensirekisteröintimäärät kasvoivat eniten tammi-toukokuun aikana edelliseen vuoteen verrattuna Liettuassa (+42 %), Latviassa (+27 %) ja Espanjassa (+14 %). Heikointa kehitys oli Virossa (-45 %), Maltalla (-24 %) ja Romaniassa (-13 %).
Suomessa uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit vähenivät tammi-toukokuussa edellisen vuoden vastaavaan aikaa verrattuna 8 prosenttia. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä Suomessa rekisteröitiin keskimäärin yli 130 000 uutta henkilöautoa vuosittain. 2010-luvun keskiarvo oli 114 000 ensirekisteröityä autoa vuodessa. Autoala ennustaa tämän vuoden rekisteröintien asettuvan alle 75 000:een.